De ce nu vinde magazinul tău online?

Te întrebi ce nu faci bine, de ce nu vinde suficient magazinul tău sau ce poți face pentru a crește vânzările online? Dai vina pe produsele și serviciile pe care le ai sau pe competiție? Sunt foarte multe cauze pentru care site-ul tău de ecommerce nu este la nivelul de vânzări pe care ți-l dorești, dar cele mai comune 2 probleme, pe care le au majoritatea magazinelor, sunt legate fie de trafic, fie de rata de conversie.

Nu întâmplător, o mare parte din căutările de servicii de marketing digital sunt reprezentate de interogările pentru servicii SEO și optimizarea conversiilor, deoarece acestea reușesc să identifice și să rezolve obstacolele care îți împiedică magazinul online să vândă mai mult, mai bine și mai ușor. Iată 10 dintre cele mai frecvente motive care sunt responsabile de vânzările slabe:

#1 Magazinul tău nu este vizibil, adică nu are suficient de mult trafic online 

Lipsa de vizibilitate este una dintre cele mai frecvente cauze pentru care magazinele online nu generează vânzări. În România, o analiză DataReportal pentru anul 2021 a evidențiat faptul că 87,7% din utilizatori au căutat online un produs sau un serviciu folosind un dispozitiv conectat la internet. În general, la nivel mondial, 63% din toate cumpărăturile încep online, chiar dacă achiziția în sine are loc într-un magazin fizic. Iar căutările pentru produse și servicii se află într-o creștere exponențială, mai ales în România ultimilor ani. Dacă nu ești însă de găsit, nu ai cum să vinzi, pentru că potențialii clienți nici măcar nu știu că exiști.

Cum îți dai seama dacă ai sau nu suficient trafic în site?

Cea mai ușoară metodă este să verifici statisticile puse la dispoziție în mod gratuit de Google Analytics. Orice dezvoltator de site-uri web poate instala imediat eticheta (tag-ul) necesară pentru a putea vedea ce trafic de vizitatori atrage site-ul tău, care sunt sursele din care provin utilizatorii, paginile cele mai vizualizate șamd.

Numărul vizitatorilor este important, dar și mai importantă este evoluția acestuia de la o lună la alta. În funcție de specificul industriei în care activezi, dacă există scăderi dramatice sau stagnări pentru perioade lungi de timp, mai ales atunci când afacerea ta ar trebui să fie în creștere, aceste lucruri ar trebui să-ți atragă atenția. Optimizarea conversiilor, adică a vânzărilor, începe prin creșterea numărului de vizitatori în site și prin creșterea vizibilității site-ului pentru cuvintele cheie relevante.

De exemplu, nu poți trage concluzia că magazinul tău online nu are produse bune sau atractive, cât timp nu beneficiezi de un număr suficient de mare de vizitatori în site. Un volum mare de vizitatori înseamnă vânzări mai multe, chiar dacă rata de conversie (adică procentul celor care cumpără din totalul vizitatorilor) nu se modifică.

Ce înseamnă un trafic online consistent? 

Depinde foarte mult de domeniul de activitate și adresabilitate, deoarece un domeniu de nișă atrage un număr mai mic de vizitatori, dar o adresabilitate generală poate atrage mii, sute de mii și milioane de vizitatori. Consultantul tău sau agenția de marketing online ar trebui să îți spună cum stă competiția ta și care este cifra de vizitatori potențiali pe care magazinul tău online îi poate obține.

Cea mai rapidă modalitate de a crește vizibilitatea magazinului tău online este să apelezi la promovarea online plătită pe Google, YouTube sau în social media. Totuși, chiar și reclamele plătite trebuie optimizate pentru a fi considerate relevante.

De asemenea, cu cât concurența este mai mare pentru un cuvânt-cheie sau atunci competitorii tăi investesc în promovarea anunțurilor în social media, cu atât trebuie să plătești mai mult pentru a fi pe prima pagină în Google sau pentru a atrage atenția pe Facebook și/sau Instagram. Iar dezavantajul cel mai mare este că, atunci când oprești investiția, traficul generat dispare imediat, iar magazinul tău online trece din nou în anonimat.

Din acest motiv, strategia pe termen lung pentru a-ți crește vizibilitatea este să îmbunătățești vizibilitatea organică a magazinului tău online. Optimizarea SEO te va ajuta să ajungi pe primele poziții în clasamentul Google, adică să fii vizibil pentru potențialii clienți care au nevoie de produsele și serviciile tale. Acest proces nu va genera vânzări de la sine, dar când site-ul tău apare pe prima pagină și în mod ideal, în top 3 rezultate, vei reuși să atragi mai mult trafic interesat în site, pentru o perioadă îndelungată.

În concluzie, dacă vrei ca magazinul tău online să genereze vânzări, acesta trebuie să fie vizibil, ușor de găsit și poziționat acolo unde trebuie, adică disponibil în ochii celor care au nevoie de serviciile și de produsele tale. De aceea, din strategia ta de marketing online, nu ai voie să excluzi optimizarea SEO. Ai nevoie de ajutor? Solicită-ne un audit gratuit al prezenței tale online!

#2 Ai mulți vizitatori, dar ai o rată mică de conversie 

Dacă ai suficient de mulți vizitatori, dar nu generezi vânzări, există două variante: fie nu atragi vizitatorii potriviți, fie site-ul tău nu poate să vândă. Un magazin online care nu vinde, poate să nu prezinte suficientă încredere, poate că nu are designul potrivit sau se bazează pe un proces greoi de finalizare a comenzii, ceea ce duce duce la o rată mare de abandon a coșurilor de cumpărături.

De foarte multe ori, problema este reprezentată de faptul că nu se atrage publicul interesat. De exemplu, în experiența noastră, am întâlnit site-uri care aveau sute de mii de vizitatori, fără să aibă conversii pentru că erau vizibile pentru cuvinte cheie generale și informative, care nu aveau legătură cu activitatea de bază desfășurată, iar conținutul era asemănător cu cel găsit în revistele de profil, complet depersonalizat.

În cea de-a doua situație, când un site nu poate să vândă, doar în foarte puține cazuri există o problemă de preț sau de produse vândute. Mai degrabă, vinovate sunt descrierile neconvingătoare sau chiar lipsă lor, poze nereușite, un design al site-ului necorespunzător cu oferta (de exemplu, un design rudimentar al unui site care vinde produse și servicii scumpe), viteza de încărcare a site-ului sau un proces de cumpărare greoi, care îi determină chiar și pe clienții hotărâți să abandoneze sesiunea.

Ce poți face în această situație? Ar trebui să verifici dacă procesul de cumpărare funcționează la parametrii așteptărilor din prezent, dacă ai pus în aplicare toate opțiunile care ți-ar putea crește rata de conversie, dacă site-ul se mișcă rapid pe orice dispozitiv și mai ales, dacă site-ul tău convinge.

 

#3 Conținutul din site este insuficient, general și neconvingător 

Utilizatorii îți accesează magazinul online cu intenții clare. Calitatea conținutului pe care îl prezinți, dar și dacă acesta corespunde sau nu așteptărilor, poate determina vizitatorii site-ului tău să continue sau să abandoneze complet sesiunea.

Pentru ca un site web să genereze vânzări, acesta trebuie să aibă un conținut relevant pentru potențialii cumpărători. Mai exact, trebuie să răspundă clar și rapid la întrebările pe care aceștia le au și să ofere informații utile, legate de produsele și/sau serviciile comercializate. Nu uita că în spatele oricărei interogări din Google se află o intenție, o persoană cu nevoi și așteptări reale.

Dacă ai produse cu descrieri generale, incomplete, mult prea succinte, iar acestea nu transmit nici o promisiune clară, nu ai cum să vinzi. Și dacă îți spui că utilizatorii nu au răbdare să citească, află că paginile cu cele mai bune rate de conversie sunt bogate în conținut de tip text, ilustrat cu imagini bine alese, dar și cu clipuri video. Marketingul de conținut nu înseamnă doar descrieri de produse, servicii sau categorii, ci și articole de blog, pagini de destinație optimizate pentru promovarea plătită, conținut video ori conținut interactiv, care toate au rolul de a impulsiona și sprijini vânzările.

Mai mult decât atât, nu ai cum să apari pe prima pagină în Google fără conținut de calitate optimizat. Și nu trebuie să ne crezi pe cuvânt! Află mai multe despre modul în care noul algoritm Google MUM va transforma rezultatele celui mai popular motor de căutare din lume. 

#4 Magazinul tău online are conținut vizual de calitate slabă 

Felul în care arată magazinul tău online contribuie la prima impresie pe care și-o fac potențialii clienți despre produsele și serviciile tale. Mai ales în cazul cumpărăturilor online, imaginea vinde cel mai bine, indiferent de oferta pe care o ai. Din acest motiv, este foarte important ca produsele oricărui magazin online să fie însoțite de poze originale, realizate din mai multe unghiuri și ipostaze. De asemenea, fotografiile înainte&după cresc șansele ca un vizitator al site-ului să apeleze la serviciile tale.

Nu uita de conținutul video! O pagină cu un clip video are cu 53% mai multe șanse să apară pe prima pagină în rezultatele Google pentru cuvintele cheie relevante, iar rata de conversie crește cu până la 140%. Orice serviciu sau produs are nevoie de o prezentare video atrăgătoare.

#5 Magazinul tău online nu are butoane care îndeamnă la acțiune

Un buton CTA (call to action/apel la acțiune) ghidează vizitatorii magazinului tău online către o acțiune specifică. Câteva exemple de îndemnuri la acțiune sunt : “Află mai multe”, “Contactează-ne”, “Solicită oferta”, “Adăugă în coș”, “Scrie o recenzie”, “Abonează-te” sau orice altceva vrei să facă utilizatorii pe site-ul tău.

Butoanele de tip CTA trebuie să aibă un design diferit față de restul paginii. Acestea pot avea mărimi, culori și fonturi care să atragă atenția vizitatorului. De asemenea, trebuie utilizate expresii relevante, care descriu pe scurt ceea ce urmează să se întâmple, după ce utilizatorul apasă click pe butonul CTA.

Folosind apeluri la acțiune convingătoare, inserate în puncte cheie în pagină, împreună cu un conținut atent ales, care să îndrume vizitatorii magazinului tău online spre finalizarea procesului de cumpărare, îți poți mări semnificativ ratele de conversie și, implicit, vânzările.

#6 Magazinul tău online prezintă prea multe distrageri

Uneori poți fi tentat să crezi că dacă oferi vizitatorilor cât mai multe opțiuni din care să aleagă, aceștia vor face o achiziție mai ușor. Totuși, acest lucru poate avea un efect de bumerang asupra magazinului tău online.Un exemplu în acest sens este dat de experimentul psihologic efectuat de Columbia University. Participanților li s-a oferit posibilitatea să facă o singură achiziție, alegând dintre două magazine de bomboane. Unul vindea doar 6 sortimente de bomboane, iar celălalt vindea 24 de sortimente de bomboane. În mod surprinzător, magazinul cu mai puține feluri de bomboane a înregistrat de 10 ori mai multe vânzări decât celălalt.

Atenție, acest lucru nu înseamnă că trebuie să ai puține produse sau să-ți limitezi oferta! Chiar dacă există această predispoziție cognitivă a de a bloca alegerea atunci când ți se prezintă prea multe opțiuni, acest lucru trebuie evitat pe paginile de destinație (landing pages) folosite pentru promovare plătită, paginile de prețuri și fluxurile de finalizare ale comenzii.

Cum se evită distragerile în cazul magazinelor online

În primul rând, trebuie păstrat un design simplu, ordonat și curat. Prea multe culori, prea multe îndemnuri la acțiune diferite, notificările de tip pop-op sau notificările de oferte pot deveni obositoare și deranjante.

Scopul este să-ți ajuți clienții, limitând numărul de alegeri pe care trebuie să le facă și înlăturând elementele în plus, inutile, care distrag atenția de la obiectivul principal, achiziția. Iată cum arată acest lucru în practică:

  • Pe paginile de destinație.​ Trebuie folosit un îndemn la acțiune clar și ușor de acționat. Evită folosirea unui număr prea mare de oferte și a mesajelor confuze.
  • Pagini cu oferte de preț. Clienții tăi primesc și văd zeci de oferte pe zi și au multe alte lucruri de făcut. Pentru a le înlesni alegerea, nu este bine să ai prea multe opțiuni cu produse/servicii extrem de apropiate din punct de vedere funcționalitate și preț. Asigură-te că produsele pe care le prezinți sunt ușor de comparat, direcționând clienții către alegerea cea mai potrivită pentru ei.
  • Materiale promoționale.​ Evită să le ceri utilizatorilor să facă mai mult de un lucru în reclamele plătite și/sau campanii de marketing prin e-mail, de exemplu. În schimb, limitează-te la un îndemn la acțiune clar, care îi spune unui vizitator exact ce trebuie să facă.

Ai impresia că greșești pe undeva și nu știi exact unde? Solicită-ne o evaluare gratuită a prezenței tale online!

#7 Paginile site-ului tău nu se încarcă suficient de repede 

Viteza de încărcare a unui site este un factor important, de care persoanele reale țin cont atunci când fac cumpărături online. Vizitatorii site-ului tău web se așteaptă la o încărcare rapidă a paginilor. Iată de ce, atunci când un site se încarcă greu (mai mult de 7-9 secunde pe desktop, 4-8 secunde pe mobil), utilizatorii tind să închidă fereastra și să treacă la următorul site.

Viteza de încărcare afectează și rezultatele afișate de motoarele de căutare. Google ține cont de procentul de utilizatori care au ajuns pe site-ul tău și au ieșit fără a interacționa cu acesta, adică de rata de abandon. Din perspectiva unui motor de căutare, acest lucru înseamnă că utilizatorul nu a găsit pe site-ul tău ceea ce căuta, motiv pentru care acesta va apărea mai jos în clasament. 

Așadar, performanța tehnică a site-ului influențează direct ratele de conversie. Știai că îmbunătățirea vitezei de încărcare a paginii cu o secundă poate îmbunătăți rata de conversie cu 7 procente? Cu cât se încarcă mai rapid, cu atât magazinul tău online poate genera mai multe vânzări. Folosește Google PageSpeed Insights pentru a testa viteza de încărcare a site-ului tău. 

#8 Magazinul tău online nu este mobile friendly 

În 2021, circa 60% din traficul înregistrat pe internet în România, a fost realizat de pe un smartphone sau o tabletă. Magazinele online înregistrează, în funcție de domeniul de activitate, valori de trafic și de 80% pe mobil, așadar, modul în care arată și se comportă site-ul tău pe dispozitivele mobile afectează direct vânzările.

Este esențial să ai un magazin online pe care este ușor să navighezi și să finalizezi o achiziție. Chiar și Google ține cont de versiunea mobilă a site-ului tău, deci trebuie să reprezinte o prioritate pentru tine. Dacă site-ul este ușor de accesat și conceput intuitiv, pentru ca oricine să-l poată folosi atât pe un computer, cât și pe un dispozitiv mobil, rata de conversie va crește.

#9 Magazinul tău online este greu de utilizat 

Întreabă-te mereu la câte click-uri distanță de pagina principală a site-ului găsesc utilizatorii produsul pe care îl caută? Cât de bine funcționează funcția de căutare în site? Modul în care ai organizat meniul este prietenos cu orice client? Împarte produsele și serviciile pe categorii intuitive, pentru a ajuta potențialii cumpărători să navigheze mai rapid și mai ușor în magazinul tău online.

De asemenea, oferă mai multe opțiuni de plată, elimină pașii care nu sunt necesari pentru procesarea și livrarea comenzii și permite clienților să plătească fără a fi nevoie să-și facă un cont. Eventual, poți solicita adresa de mail pentru informațiile de urmărire a comenzii, iar apoi, ulterior, poți invita clientul să-și facă un cont pe magazinul tău online pe pagina de mulțumire.

De asemenea, ia legătura cu cei care și-au abandonat coșurile de cumpărături prin email, telefon sau campanii de remarketing. Abandonarea coșurilor de cumpăraturi online poate fi o etapă a procesul de cumpărare si nu trebuie privită ca o respingere a brandului, ci mai degrabă ca un semn al intenției, care promite o potențială achiziție în viitor.

#10 Magazinul tău online nu inspiră suficientă încredere

Neavând o politică clară de livrare și retur, recenzii pe Google sau o prezență actualizată în social media, magazinul tău online s-ar putea să nu inspire prea multă încredere. Unele aspecte sunt obligatorii prin lege, cum ar fi pagina cu termeni și condiții sau politica de confidențialitate. Trebuie să acorzi atenția necesară și acestor lucruri, nu doar pentru a respecta legea, ci și pentru a oferi magazinului tău online o imagine demnă de încredere pentru vizitatorii care ți-ar putea deveni clienți. 

De asemenea, încrederea se câștigă prin întreaga prezență în online. Încearcă să gândești din perspectiva unui client care nu te cunoaște. Dacă ajunge pe un site neîntreținut, cu conținut slab, cu fotografii preluate din alte surse, fără suficiente informații, fără prezență în social media, crezi că va risca o achiziție, chiar dacă oferta de preț este foarte bună?

Încrederea se câștigă prin disponibilitate, onestitate, transparență și o strategie eficientă de marketing online. Bineînțeles că nu se dobândește peste noapte, ci este un proces care durează, dar orice îmbunătățire începe să producă rezultate.

De fapt, soluțiile la toate problemele de mai sus nu sunt ușor de rezolvat. Nu poți obține mai mulți vizitatori, îmbunătăți rata de conversie și diferenția brandul de pe o zi pe alta. Este o muncă pe termen lung, care necesită timp, răbdare și expertiză. Cu toate acestea, dacă eviți să o parcurgi, afacerea ta online nu-și va atinge niciodată potențialul real. Simți că e loc de mai bine, că nu mai crești suficient sau că nimic nu pare că dă rezultate? Te putem ajuta! Sună-ne la ☎️0755430685 sau scrie-ne pe office@peprimapagina.ro!

Pe Prima Pagina
Program: Luni-Vineri, 9:00-20:00
office[at]peprimapagina[.]ro
+40 755 430 685
©2022 PePrimaPagina - Toate drepturile rezervate. By Pixelarium