Beneficiile și limitările optimizării SEO OFF Page
Te-ai hotărât să-ți optimizezi site-ul și să apari pe prima pagină în rezultatele Google? Ai auzit de importanța advertorialelor sau a articolelor plătite pe alte site-uri și vrei să investești sau ai investit și tu în această direcție? SEO OFF Page este una dintre tacticile care îți poate consuma bugetul de marketing, fără să vezi rezultatele așteptate, pentru că există o grămadă de practici greșite și depășite, care încă sunt promovate ca fiind valide atât de specialiști, cât și de diferite agenții SEO.
Dacă ți se oferă informații de tipul importanței autorității domeniului (DA) ori liste de publicații cu prețuri în funcție de scorul DA, dacă ți se spune că nu se pot obține link-uri naturale către site-ul tău sau că SEO OFF Page înseamnă exclusiv link building, toate acestea sunt semnale care trebuie să-ți ridice serioase semne de întrebare privind profesionalismul agenției SEO sau a specialistului cu care vrei să colaborezi. Înainte de a investi în SEO OFF Page, trebuie să știi următoarele lucruri:
Ce este SEO OFF Page?
SEO OFF Page se referă la modalitățile pe care le poți folosi pentru a îmbunătăți poziția unui site web în rezultatele motoarelor de căutare. Mulți antreprenori asociază SEO OFF Page cu obținerea (cumpărarea) de link-uri externe, dar această activitate de optimizare reprezintă mai mult de atât.
SEO OFF Page include toate acțiunile pe care le faci în afara site-ului tău web pentru pentru a-ți îmbunătăți imaginea, reputația și a crește numărul de vizitatori, dar și poziția pentru cât mai multe cuvinte cheie relevante în clasamentul motoarelor de căutare.
De ce este important SEO OFF Page?
Motoarele de căutare iau în considerare o serie de factori SEO pentru a oferi utilizatorilor rezultatele dorite. Printre acești factori se numără cei SEO ON Page, alți factori de calitate, dar și factori de SEO OFF Page.
Semnalele SEO OFF Page oferă motoarelor de căutare o imagine foarte bună despre modul în care este perceput un site web de către utilizatori și de către lumea din online. Un site de calitate are mult mai multe șanse să aibă referințe (link-uri) de la alte site-uri web. De asemenea, brandul respectiv ar trebui să fie menționat mai des în exterior, inclusiv în social media și să aibă o prezență urmărită și apreciată de către comunitatea sa. Toate aceste semnale sunt de fapt dovezi de credibilitate, pe care Google și celelalte motoare de căutare le iau în calcul pentru a oferi cele mai bune rezultate utilizatorilor lor.
Care sunt beneficiile SEO OFF Page?
O strategie eficientă de SEO OFF Page poate genera următoarele beneficii site-ului tău:
Creștere în clasamentele Google. Acesta este cel mai important avantaj al optimizării SEO OFF Page. Site-ul se va clasa mai sus în rezultatele motoarelor de căutare și acest lucru înseamnă că îți vei aduce mai mult trafic interesat.
Creștere PageRank. Page Rank reprezintă un număr între 0 și 10 și este un indicator al importanței unui site web în algoritmii Google. Face parte din sistemul inventat de Larry Page și Sergey Brin (fondatorii Google) și unul dintre motivele pentru care Google a avut atât de mult succes în a afișa cele mai relevante rezultate în funcție de căutări. Atenție! Ranking-ul paginii este doar unul din cei peste 200 de factori de clasare pe care Google îi folosește pentru a evalua și ordona site-urile web.
Mai multă vizibilitate. O îmbunătățire în clasamentul Google înseamnă, de asemenea, o expunere mai mare, deoarece, atunci când un site web se clasează în primele poziții, primește mai multe legături externe naturale, mai multe vizite și mai multe mențiuni în social media.
Crește încrederea în brand. Google a introdus conceptul de expertiză, autoritate și încredere (E-A-T), care joacă un rol important în clasamente și este direct legat de SEO OFF Page. Mai precis, Google dorește să clasifice site-urile care demonstrează expertiză și autoritate pe un subiect, iar una dintre modalitățile prin care asigură acest control al calității este și prin numărul și tipul de link-uri primite. De exemplu, dacă vrei să fii perceput ca un expert pe subiectul respectiv, nu este suficient doar să susții acest lucru, dar și alte entități online ar trebui să fie de acord cu tine, confirmându-ți autoritatea în domeniu. Expertiza se dovedește și prin mențiuni și link-uri care duc către site-ul tău.
Care sunt tacticile de SEO OFF Page?
Cele mai importante tehnici sau tactici de optimizare SEO OFF Page sunt:
Crearea de legături externe (Link building). Crearea de link-uri este cea mai populară și eficientă tehnică de optimizare SEO OFF Page. Practic, construind aceste link-uri către site-ul tău, încerci să aduni cât mai multe voturi de încredere, care provin din surse credibile. Este cel mai bun mod de a spune motoarelor de căutare că paginile site-ului tău au informații bune. În timp, atât specialiști în SEO, cât și utilizatorii de internet au găsit tot felul de metode pentru a crește numărul de legături externe. Aceste practici au forțat motoarele de căutare să adauge cât mai multe reguli și să depisteze mult mai eficient diferența între link-urile bune și cele proaste.
Social Media Marketing. Google a declarat în mod oficial că semnalele sociale (precum aprecierile, comentariile, distribuirile) nu afectează direct clasamentele sale. Motivul principal este că pot fi manipulate sau plătite și nu reprezintă o imagine exactă a cât de populară este o postare în social media. De asemenea, trebuie remarcat faptul că aproape toate link-urile pe care le obții din social media sunt „nofollow”, ceea ce înseamnă că sunt ignorate de motoarele de căutare. Dar, dacă o postare atrage cu adevărat atenția pe rețelele de socializare sau chiar devine virală, aceasta va avea un impact indirect asupra clasamentului tău. Postările populare sunt văzute de mii de oameni și este mai probabil ca utilizatorii să creeze un link către postarea ta pe blogurile lor sau pe propriile pagini. De asemenea, toate cele de mai sus nu se aplică în cazul YouTube, care nu este o rețea de socializare, ci reprezintă motorul de căutare video deținut de Google, iar importanța sa este majoră pentru clasarea mai sus în rezultate.
Mențiuni de brand. Google apreciază un brand puternic și din acest motiv brandurile cunoscute sunt pe prima pagină în rezultatele Google. Motivul este același cu cel explicat mai sus, despre expertiză, autoritate și încredere. Diferența dintre mențiunile de brand, construirea de link-uri și social media marketing este că mențiunile de marcă nu au neapărat un link care să indice către site-ul tău. Pot fi mențiuni în articole, recenzii sau social media.
Recenziile clienților. Evaluările clienților, indiferent dacă sunt pentru afacerea ta, site-ul tău, serviciile sau recenziile de produse, joacă un rol din ce în ce mai important. Recenziile sunt cea mai eficientă tehnică de SEO OFF Page pentru marketingul online local, chiar dacă au atașata eticheta „nofollow”. Așadar, din strategia de SEO OFF Page nu ar trebuie să lipsească o metodă organizată pentru a obține cât mai multe recenzii pozitive de la clienții tăi.
Care sunt cele mai mari greșeli de optimizare SEO OFF Page?
Pentru a crește în vizibilitate organică, nu ai voie să omiți zona de SEO OFF Page. Să-ți canalizezi însă toate eforturile de optimizare SEO către cumpărarea de advertoriale pe publicații cu o autoritatea mai mare față de cea a site-ului tău, este cea mai mare greșeală pe care o poți face.
Probabil că ai primit deja oferte pe mail cu advertoriale pe diferite publicații, ordonate în funcție de preț, care ține cont de DR (Domain Ranking) sau DA (Domain Authority). Multă lume nu știe însă că aceste două scoruri NU au fost inventate de Google și NU reprezintă un factor de clasare.
De ce DA (Domain Authority) NU este un factor de clasare Google?
Autoritatea domeniului sau DA este o valoare Moz. Este un scor care variază de la 0 la 100. De când Moz a lansat DA, a provocat o mare confuzie în industria SEO. Autoritatea domeniului a fost comparată și confundată cu PageRank-ul Google. Uneori, DA a fost denumit în mod eronat „o valoare Google”, iar unii specialiști SEO consideră autoritate domeniului sau DA drept un factor important în algoritmul Google.
Așadar, autoritatea domeniului este un scor dezvoltat de Moz, care poate prezice dacă un site se poate clasa mai sus sau mai jos în rezultatele oferite de Google. Cu cât scorul este mai mare, cu atât crește probabilitatea de clasare pe prima pagină în Google. Și nu doar MOZ calculează acest scor: Ahrefs are Ahrefs Rank, denumit până în 2018 “Domain rating”, iar Semrush are un scor de autoritate (Authority Score). Niciuna dintre aceste valori NU este un factor de clasare Google și NU are niciun efect asupra clasamentelor motorului de căutare. Este strict o modalitate de a evalua performanța site-ului și ar trebui folosită doar pentru a analiza strategia ta SEO. Dacă unul dintre aceste scoruri scade, nu înseamnă că site-ul tău va scădea în clasamentele Google.
Bineînțeles că există și conceptul de autoritate a unui domeniu. Mai exact, acest concept este legat de E-A-T (expertiză, autoritate, încredere), prin care Google acordă mai multă autoritate anumitor domenii cu un istoric în spate, cu mult conținut bun, apreciat de utilizatori. În sensul că, aceeași știre a unei publicații cu vechime va apărea pe prima pagină în rezultatele Google, față de aceeași știre publicată pe un blog de abia lansat. Acesta din urmă nu va beneficia imediat de vizibilitate organică. Autoritatea unui domeniu se construiește în timp, prin conținut de calitate și aplicând toate acțiunile SEO disponibile, inclusiv SEO OFF Page.
În condițiile în care iei în considerare lucrurile de mai sus, să te limitezi la doar a cumpăra link-uri pe alte site-uri, nu îți va aduce acea creștere așteptată în vizibilitate online neplătită. Iată doar câteva motive importante pentru care această tactică eșuează întotdeauna, inclusiv cele mai comune greșeli de SEO OFF Page:
Link-uri achiziționate pe site-uri web irelevante. La fel ca în cazul conținutului din site, relevanța este extrem de importantă pentru orice campanie de link building. Dacă nișa site-ului tău este de afaceri și finanțe, de exemplu, nu are niciun sens pentru motoarele de căutare să fi menționat și să primești link-uri de la un site medical, de lifestyle sau de la o revistă locală, câtă vreme nu ai o prezență în orașul sau regiunea respectivă.
Advertorialele publicate nu primesc și nu-ți aduc trafic în site. În cazul în care campania de link building este construită doar de dragul de a obține unul sau mai multe backlink-uri, atunci ai rămas blocat în practicile SEO care funcționau acum 7 ani de zile, dar care nu oferă rezultate în prezent. Degeaba ai un advertorial publicat pe site-ul unei publicații respectate, dacă se află pe o pagină "orfană", unde nu ajunge nimeni și care nu este citită de utilizatori reali. Nu toate paginile unui site optimizat apar pe prima pagină în Google, iar dacă nimeni nu va ajunge să dea click pe ancorele folosite, efortul tău este în zadar.
Conținutul advertorialelor este foarte slab. Campaniile de link building merg mână în mână cu marketingul de conținut, iar un conținut de calitate atrage vizite în mod natural. Cu cât mai multe persoane reale vor da click pe link-urile care ajung pe site-ul tău, cu atât va fi mai apreciat, indiferent dacă este “nofollow” sau “dofollow”. Inclusiv căutările directe, adică cele după numele brandului tău, vor fi apreciate de Google ca un semn de calitate și de încredere din partea utilizatorilor.
Conținutul site-ului tău este foarte slab. O campanie de link building poate să dea rezultate DOAR DUPĂ ce site-ul tău este pus la punct din punct de vedere conținut și SEO ON Page. Conținutul site-ului tău trebuie să ofere informații originale și utile. Crearea de pagini fără valoare reală nu te ajută cu nimic sau chiar îți pot trage site-ul în jos, grație actualizărilor de algoritmi Google Panda, Fred și recentul MUM. De aceea, verifică rata de abandon (bounce rate), timpul petrecut pe diferite pagini ale site-ului tău și îmbunătățește descrierile produselor și serviciilor, articolele de blog, pozele, clipurile video, răspunzând proactiv la întrebările pe care utilizatorii le pot avea.
Există un dezechilibru între link-urile cumpărate și link-urile obținute organic. Știi care e cel mai bun mod de a construi link-uri? Să reușești să le câștigi! Google nu agreează campaniile de link building pentru că sunt deseori artificiale. Din acest motiv, a luat măsuri pentru a face procesul mult mai dificil. Dacă toate link-urile sunt cumpărate, și nu există nimic câștigat organic, atunci ai un profil slab de link-uri. Întreabă agenția SEO sau specialistul angajat dacă și în ce condiții poate obține câteva link-uri naturale. În cazul în care răspunsul este negativ, este un semnal de alarmă că nu poate crea un conținut de marketing suficient de bun pentru a atrage atenția liderilor de opinie.
Viteza lentă a link-urilor obținute. Viteza link-urilor se referă la cât de lent sau cât de rapid obține site-ul tău un backlink. Dacă pierzi mai multe link-uri decât câștigi, ar putea fi un semn că utilizatorii își pierd încrederea în site-ul tău. În același timp, dacă obții link-uri prea repede, ar putea fi un semn pentru Google că strategia ta nu se bazează pe o creștere naturală.
Backlink-uri pierdute. Pierderea backlink-urilor poate fi cauzată de mai mulți factori, care pot ține de site-ul extern sau chiar de site-ul tău. Atunci când modifici, ștergi sau actualizezi paginile site-ului tău, respectă cele mai bune practici Google. De asemenea, nu accepta link-uri externe temporare.
Alți factori SEO nu sunt optimizați. O altă greșeală majoră este să neglijezi ceilalți factori SEO. Link building este doar o tactică din strategia de SEO OFF Page. Nu trebuie să uiți că Google folosește mai mult de 200 de factori de clasare, iar link-urile reprezintă doar unul dintre aceștia. Niciun site web nu poate avea succes, bazându-se doar pe link building. Pe lângă achiziționarea constantă de link-uri, ar trebui să investești în conținut de calitate pentru site-ul tău, în optimizarea experienței utilizatorilor, a vitezei de încărcare, a tuturor măsurilor ce țin de SEO tehnic sau în rețeaua de link-uri interne a site-ului tău.
Ți se garantează rezultate. Atenție! Nu există nicio garanție că backlink-urile vor funcționa. Chiar dacă ai mai multe link-uri de pe cel mai popular site din lume, acest lucru nu-ți garantează că site-ul tău va crește în clasament sau că va exista o creștere a traficului.
O campanie excelentă de SEO OFF Page este cea care respectă direcția recomandată de Google și merge mână-n mână cu alte strategii SEO. Doar în aceste condiții se pot garanta rezultate, în sensul creșterii vizibilității site-ului tău pentru cuvintele cheie care îți pot aduce clienți interesați în site.
SEO reprezintă un instrument important al oricărei strategii eficiente de marketing online, iar raportul costuri versus ceea ce obții pe termen lung te va convinge că nu poți să vinzi, să devii mai cunoscut și mai apreciat de publicul care contează pentru afacerea ta, fără vizibilitate organică. Nu știi cum stai și/sau unde poți ajunge? Ai nevoie de o strategie SEO care să-ți ajute afacerea să crească pe termen lung? Scrie-ne pe office@peprimapagină.ro sau sună-ne la ☎️0755430685!