10 tehnici de marketing online pentru Black Friday

Visezi la recordurile de Black Friday comunicate an de an de marii comercianți, la traficul online intens de pe site-urile lor web și la miile de clienți noi care ți-ar putea descoperi produsele și serviciile? Ți-ai pregătit cele mai bune oferte, ai stabilit un buget de promovare plătită pe toate canalele, special pentru Black Friday și speri să reușești să atragi atenția unui număr cât mai mare de potențiali clienți?

Adevărul este că jucătorii importanți de ecommerce depun toate eforturile financiare și logistice pentru a acapara cât mai mult cu putință din vizibilitatea online, dar acest lucru nu înseamnă că restul magazinelor și a site-urilor de servicii nu pot atrage un volum de trafic semnificativ, profitând de apetența publicului pentru reduceri.

Există tehnici de marketing online pe care le aplică toată lumea, dar multe dintre acestea nu dau aceleași rezultate pe care le obțin site-urile cu vizibilitate mare, din cauza implementării incorecte și/sau incomplete. Mai mult decât atât, atunci când toată lumea comunică la fel și aplică aceleași tactici de marketing, este normal ca bugetele mai mari și brandurile mai populare să iasă în câștig. Află ce poți face diferit și care sunt greșelile comune pe care le face majoritatea, astfel încât să alegi o strategie de marketing online profitabilă pe termen lung.

Ce tehnici de marketing funcționează de Black Friday?

De ce este atât de popular printre cumpărători acest eveniment și de ce din ce în ce mai multe persoane se pregătesc și caută intens reducerile de Black Friday? Nu doar din cauza reducerilor! Toate deciziiile sunt dictate de emoție, nicidecum de rațiune, iar acest lucru este dovedit științific.

Black Friday se bazează pe mai mulți declanșatori emoționaliÎn primul rând, pe frica de a pierde. Psihologic, tuturor ne e frică mai mult să pierdem, decât ne bucurăm atunci când câștigam ceva. Starea anxioasă în fața unei posibile pierderi, ne determină să acționăm și devenim mai vulnerabili la tentație și la impuls.

De asemenea, Black Friday are succes deoarece declanșează apetitul pentru shopping. Poate ai observat că e mult mai ușor să iei decizia să cumperi și altceva, odată ce ai achizițonat un lucru. După ce “au spart gheața”, toți consumatorii devin mai încrezători în propriile decizii, simt că dețin controlul și iși iau un adevărat elan în a cumpăra încă un produs/serviciu, și nu neapărat ceva de care au cu adevărat nevoie.

Nu în ultimul rând, un alt declanșator este emoția evadării din plictiseală, din rutină, susținută de senzație plăcută de adrenalină, de a găsi cea mai bună ofertă, cu care te poți mândri după aceea.

Pentru a-ți optimiza conversiile și a-ți crește vânzările ca volum și valoare, toată campania de marketing online pentru Black Friday trebuie să țină cont de acești declanșatori emoționali.

Urgența, numărul limitat de produse și intervalul limitat de timp contribuie la inducerea fricii de a pierde cea mai bună ofertă din piață. Acest sentiment nu se creează fără stimuli externi, de tipul numărătorii inverse, al ofertelor speciale cu valabilitate limitată sau al comunicării de tipul “doar azi”. Asigură-te că site-ul tău și paginile de destinație (landing pages) comunică ideea de urgență și de disponibilitate redusă. De asemenea poți să-ți surprinzi clienții cu oferte și surprize atractive în fiecare oră, pentru a-i ține aproape pe tot parcursul evenimentului și a-ți spori șansele să achiziționeze ceva.

Reducerile sunt doar primul pas. Multe branduri consideră că Black Friday înseamnă reduceri de preț și atât. Nu doar prețurile mici sunt atractive, ci și combinațiile de oferte : vânzările de tipul 1+1 gratis, transportul și/sau returul gratuit, referințele sau recenziile recompensate, cadourile/cupoanele de reduceri primite odată cu achiziția unui produs sau serviciu.

Optimizarea vitezei (site+pagini de destinație). Ai 5 secunde sau chiar mai puțin să convingi un utilizator că magazinul tău online merită timpul său. Cum traficul de pe dispozitivele mobile reprezintă aproximativ 80% din traficul total al unui site, dacă magazinului tău îi ia mai mult de 3 secunde să se încarce, deja pierzi 40% din vizite. Cu toate acestea, dacă paginile tale de destinație se încarcă în decurs de 1 secundă, te poți bucura de o rată medie de conversie mai mare cu 2%.

Optimizarea experienței de navigare a utilizatorilor. Pe cât de importantă este viteza de încărcare, pe atât este și ușurința cu care clienții tăi folosesc site-ul. Cât de mult trebuie să dea scroll pentru a ajunge acolo unde sunt cele mai bune promoții, unde și cât de vizibile sunt butoanele care îi îndeamnă la acțiune? Cât de bine îți funcționează funcția de căutare în site? Se poate accesa și edita ușor coșul de cumpărături?

Pentru a-ți optimiza ceea ce specialiștii numesc UX&UI (user experience and interface) pentru campania de Black Friday, ai nevoie de un audit tehnic, îmbunătățirea experienței de utilizare și de reevaluarea strategiei de vânzări. Primești un audit complet al site-ului tău, ca să știi ce poți îmbunătăți. Scrie-ne pe office@peprimapagină.ro!

Folosește cuvintele-cheie potrivite. Există tehnici de optimizare SEO pentru a susține vânzările de Black Friday. Descoperirea cuvintelor cheie sezoniere și a tendințelor anterioare de cumpărături ajută mult în definirea unei campanii organice, care atrage din traficul generat de eveniment. Folosirea cuvintelor relevante nu înseamnă doar introducerea „Black Friday/Vinerea Neagră 2021” în fiecare paragraf. Este vorba despre termenii de căutare care îți aduc vizitatori relevanți, interesați de serviciile și a produsele tale. De asemenea, paginile de destinație dedicate evenimentului Black Friday vor ajuta considerabil și la creșterea vizibilității site-ului tău în clasamentul Google.

Conținut de marketing pentru cumpărăturile de Black Friday. Încearcă să promovezi galerii sau feed-uri de cumpărături, pe care le poți crea singur sau folosind conținutul vizual generat de utilizator. Acestea ar trebui să prezinte produsele brandului tău, etichetate cu preț, detalii și îndemnuri la acțiune.

Marchează reducerile, indiferent pe ce pagină ajung vizitatorii tăi online. Pop-up-urile reprezintă o tehnică eficientă folosită nu numai pentru a strânge adrese de email. Indiferent dacă vrei să îți ghidezi vizitatorii către cele mai bune oferte de Black Friday, să reduci rata de abandon a coșurilor de cumpărături sau să oferi informații despre timpii de livrare, poți crea un pop-up pentru fiecare obiectiv, programat la fiecare etapă a procesului de achiziție, dar și post-achiziție.

Lansează Black Friday mai devreme. Să lansezi primul o campanie specială pentru Black Friday poate fi în avantajul tău. Ai posibilitatea de a-i convinge pe potențialii clienți că tu ai cele mai bune oferte și chiar le poți influența decizia de cumpărare mai ușor, când nu există termeni de comparație. Prin promoțiile timpurii, le spui clienților nerăbdători că nu mai este nevoie să aștepte alte 2 săptămâni pentru a intra în posesia produsului sau a serviciului dorit, iar o expunere mai îndelungată a unei oferte crește șansa ca aceștia să cumpere de la tine. 

Nu toți clienții sunt la fel. Asigură-te că îi apreciezi și îi recompensezi pe cei care îți generează profit mai mare, prin evidențierea modului în care tratezi diferit comenzile mai frecvente și mai semnificative din punct de vedere valoric, inclusiv pe paginile cu ofertele de Black Friday.

Fiecare recenzie pozitivă contează. Dacă nu știi multe lucuri despre eficiența unui produs sau serviciu, cel mai probabil vei crede și vei avea încredere în cineva care știe. Un brand le poate spune clienților cât de minunate sunt produsele și serviciile sale, dar impactul este semnificativ mai mare, dacă vine de la cineva din exterior. Recenziile și conținutul generat de utilizatori creează încredere și cresc rata de conversie.

Există câteva modalități ușoare, dar eficiente, de a folosi dovezile sociale și mesajele de urgență în campania de marketing de Black Friday pentru a-ți determina clienții să cumpere:

  • Afișează câți clienți văd produsele tale în momentul respectiv, dacă ai un trafic online consistent.
  • Expune nivelul stocurilor și informează-ți clienții că stocul se epuizează curând.
  • Oferă opțiuni de achiziție în rate.
  • Afișează recenzii ale clienților reali care au folosit produsele/serviciile tale. Testimonialele video scurte au cel mai mare impact.
  • Oferă opțiunea de notificări pe email/sms, în cazul în care articolul dorit este epuizat.

Greșeli de marketing online în campaniile de Black Friday

Comercianții se laudă cu recordurile obținute, dar foarte puțini comunică și greșelile pe care le-au îndreptat din anii precedenți sau provocările cu care încă se confruntă. Iată câteva dintre acestea, pe care este bine să le ai în vedere:

⚫️Nu ai nicio strategie pentru a recupera coșurile abandonate. Nu există nici un email, nici un pop-up, sms sau o campanie plătită de retargeting (standard, video sau email) pentru a-ți convinge potențialii clienți să achiziționeze de la tine, nu de la competiție.

Rata de abandon a coșurilor la nivel mondial în 2020 a fost de 81,08%, care a scăzut dramatic de Black Friday la 76,63%. Cu toate acestea, 7 din 10 persoane au abandonat sesiunea de cumpărături online și, cel mai probabil, site-urile și magazinele online cele mai afectate nu au o implementată o strategie eficientă.

⚫️Stocurile nu sunt actualizate în timp real. Nu este nimic mai enervant decât să găsești ceva ce îți dorești, la un preț avantajos, pentru ca să afli apoi că stocul este epuizat.

⚫️Te bazezi exclusiv pe promovare plătită. Cel mai mare magazin online din România este liderul incontestabil al căutărilor organice în Google, deși investește bugete uriașe în PPC. Eforturile campaniei tale de Black Friday trebuie să vizeze și căutările organice pe Google, dar și postările neplătite în social media. Un articol de blog prin care promovezi reducerile de Black Friday, la cele mai bune produse pe care le ai ori postările care acoperă toate platformele social media îți vor aduce vizibilitate organică de calitate.

⚫️Calitatea slabă a pozelor și a materialelor vizuale. Conținutul vizual de calitate (fotografii, clipuri video sau infografice) este esențial pentru a câștiga încrederea utilizatorilor, conform studiilor efectuate de Cornell Tech. Imaginile neclare  afectează reputația brandului tău, au un impact negativ în ceea ce privește experiență utilizatorilor și diminuează valoarea produsului.

⚫️Același conținut de marketing. Alege să comunici diferit! Vino cu ceva nou în fața potențialilor tăi clienți. Ce crezi că vor alege aceștia atunci când se întâlnesc cu același stil de comunicare, același ton și aceeași descriere: produsele tale sau pe cele ale unui brand mai cunoscut?

Marketingul de conținut precum personalizarea descrierilor, articolele de blog și/sau ghidurile de utilizare de tip text sau video reprezintă conținut de suport pentru vânzări. Întodeauna unii clienți au nevoie de mai multe informații înainte de a face o achiziție.

⚫️Nu testezi campaniile de PPC. Același tip de promovare plătită îți poate aduce de două, de șase sau de zece ori mai multe rezultate. Cum știi care este varianta cea mai bună, cu cel mai bun titlu, mesajul vizual potrivit, care îți generează rezultatele cele mai bune, cu aceeași sumă investită? Când nu testezi, riști să îți epuizezi bugetul în direcția greșită.

Acestea sunt doar o parte din greșelile cele mai întâlnite, care duc la pierderi sau la rezultate mediocre. Toată lumea investește timp, resurse personale și financiare pentru evenimentul de Black Friday. Trebuie să iei în calcul faptul că cei mai mulți dintre consumatori dispun de un buget limitat și că nu concurezi doar cu competitorii tăi direcți, ci cu toate afacerile și influencerii care încearcă să atragă atenția publicului în același interval limitat de timp.

De aceea, pentru a te asigura că obții tot ce se poate din acțiunile de marketing online și offline, este nevoie de un proces care nu lasă lucrurile la voia întâmplării. Contrar miturilor, strategiile de marketing online eficiente nu se bazează doar pe creativitate, ci sunt un proces complex de interpretare riguroasă a datelor.

O strategie productivă trebuie să se asigure că nu există lacune sau scăpări în călătoria parcursă de client, că oferă informațiile pe care acesta are nevoie să le audă și că se folosește de toate acțiunile de marketing, pentru a beneficia de efectul multiplicator al forței de promovare.

Ai nevoie de ajutor? Nu știi cât de eficientă este strategia ta de marketing online? Ești nemulțumit de rezultate sau simți că încă este loc de creștere? Scrie-ne pe office@peprimapagina.ro!

Black Friday pentru magazinele online și site-urile de servicii în cifre

Evenimentul cu cele mai mari reduceri este cea mai bună perioadă din an pentru magazinele online și site-urile de servicii ca profitabilitate. Marjele de profit sunt mai mici din cauza reducerilor de preț și a investițiilor serioase în logistică, promovare organică și plătită, dar se câștigă prin volumul mare de tranzacții.

Comercianții importanți își cresc investiția în marketing online și offline cu 70% pentru a pregăti campaniile, deoarece Black Friday este cel mai puternic motor de a atrage clienți noi, viitori clienți fideli pe termen lung.

Ce anunță datele din 2020 despre Black Friday 2021?

  • Cercetările de piață din 2020 organizate de Kantar Media au evidențiat faptul că 9 din 10 români știu ce este Black Friday și că 54% dintre aceștia aveau în plan să achiziționeze minim un produs, având un buget mediu de 2200 lei.
  • În plus, în 2020, 46% dintre aceștia luau prima oară în considerare un magazin online pentru cumpărături, iar această tendință a fost în creștere cu 20% față de 2019.
  • Conform estimărilor Europe e-Commerce Report pentru 2021, mai mult de jumătate dintre utilizatorii români de internet (54%) vor cumpăra ceva online, cu aproape 25% mai mulți față de anul trecut și cel mai probabil, aceștia o vor face cu ocazia Black Friday.
  • România continuă să fie în topul țărilor cu cea mai mare creștere a vânzărilor din comerțul electronic, creștere prognozată la 23% în 2021, față de 12% media europeană.
  • Comerciantul online numărul 1 în România a anunțat că vânzările de Black Friday au fost de 585.7 milioane de lei, cu 17% mai mari față de 2019, și că au fost înregistrate câte 5 tranzacții pe secundă, depășindu-se cele mai optimiste prognoze. De asemenea, valoarea tranzacționată  pe minut a fost de 1 milion de lei în Vinerea Neagră
  • Valoarea medie a coşului de cumpărături de Black Friday cu plată integrală a fost de 816 lei (+43% decât în anul precedent) şi la plata cu cardul în rate 1.142 lei (+13%).
  • Unul dintre cele mai mari magazine online de fashion a vândut în 5 zile aproximativ 450 000 de produse, care au avut valoarea de 80 de milioane de lei.
  • Cel mai mare retailer din Romania a vândut 1,7 milioane de produse.
  • Cel mai scump produs vândut de vinerea neagră a fost o mașină de 40.200 de euro.
Pe Prima Pagina
Program: Luni-Vineri, 9:00-20:00
office[at]peprimapagina[.]ro
+40 755 430 685
©2022 PePrimaPagina - Toate drepturile rezervate. By Pixelarium