Sfaturi de marketing pentru afaceri online

În fiecare lună există aproximativ 9.900 de căutări pe Google pentru diverse cuvinte cheie precum “idei de afaceri”, “idei de afaceri cu bani puțini”, iar acest lucru se întâmplă pentru că din ce în ce mai mulți români sunt interesați să devină antreprenori.

La final de an apare momentul în care tragi linie și îți autoevaluezi realizările obținute în ultimele 12 luni, precum și dorințele neîndeplinite. Pentru mulți este timpul deciziilor, al rezoluțiilor, deoarece majoritatea își dorește să crească, nu să rămână blocată la același nivel. Acesta reprezintă unul din motivele pentru care nivelul de căutări pentru “idei de afaceri” sau“promovare afacere online” crește exponențial în luna ianuarie. Mai ales că, mediul online în România este foarte ofertant, iar competiția nu este atât de acerbă precum în alte piețe. De exemplu, piața de ecommerce a crescut în România cu 30% în 2020 față de 2019 și cu aproximativ 20% în 2021 versus anul precedent.

Cum a afectat pandemia de Coronavirus afacerile și antreprenorii? 

Pandemia este cea care i-a obligat pe unii antreprenori să își mute afacerea în online, să se digitalizeze, iar cei care nu au reușit să se adapteze, s-au văzut nevoiți să își închidă business-ul. De altfel, în 2021 s-au închis cu 40% mai multe firme în comparație cu aceeași perioadă din 2020, pentru că mulți nu au putut să-și ajusteze suficient serviciile și produsele, dar și strategia de marketing noilor nevoi.

În România, statisticile spun că una din 3 firme noi deschise nu are activitate, ceea ce înseamnă că, de foarte multe ori, se produce un blocaj, care pune stop oricărui demers de creștere și nu întotdeauna motivele financiare sunt cele vinovate de această situație.

Ce domenii sunt la mare căutare pentru afaceri online și/sau offline? 

Cele mai multe afaceri deschise în anul 2021 au fost în comerțul online, restaurante, turism și industria ospitalității, dar și în alte domenii. Până la urmă, cel mai important atu este expertiza și produsul final, iar deasupra tuturor acestora se află strategia de marketing. De cele mai multe ori, strategia de marketing este cea care face diferența, deoarece există produse care nu sunt neapărat cele mai bune sau cele mai sănătoase, dar care au fani loiali de ani de zile, în condițiile în care există o sumedenie de alte produse similare.

Ce trebuie să știi dacă ai o afacere online la început de drum?

În clipa în care te-ai hotărât și vrei să devii antreprenor, după ce-ți înființezi o entitate juridică și ești gata să începi promovarea online a produselor și serviciilor tale, trebuie să investești în marketing. Se întâmplă ca mulți dintre antreprenori să nu ia în considerare deloc acest aspect, punând totul pe seama norocului sau exclusiv a activității lor în social media. Realitatea este că întotdeauna ai nevoie de o strategie de marketing eficientă. În alte condiții, riști epuizarea bugetului de marketing, indiferent de cât de mic sau de mare este, pe acțiuni neproductive, care nu ajută deloc la construcția unei prezențe online puternice a afacerii tale.

Niciun antreprenor nu trebuie să se bazeze exclusiv pe platformele giganților tech, precum Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn etc, deoarece aceștia pot schimba regulile în defavoarea ta, fără o notificare în prealabil. Cel mai cunoscut sfat este să nu-ți pui toate ouăle în același coș când vine vorba de finanțe, așadar, de ce ai risca să-ți sprijini afacerea pe un singur pilon, pe o singură sursă de a atrage clienții? Mai ales că, dacă acesta este afectat sau dispare, afacerea ta online și/sau offline, plus tot ceea ce ai construit se va prăbuși rapid.

De ce ai nevoie de un site web pentru afacerea ta?

Oamenii folosesc platformele de socializare, precum Facebook sau Instagram, pentru a fi la curent cu noutățile zilnice, pentru a vedea ce mai fac prietenii lor sau familia, pentru a-și omorî timpul sau pentru a se distra. Toată lumea este în social media, dar prea puțini folosesc platformele sociale pentru a căuta lucrurile de care au nevoie și pentru a face cumpărături.

Întrucât în ultimii doi ani, din ce în ce mai multe afaceri au început să comunice și în mediul online, foarte mulți antreprenori petrec infinit mai mult timp gândindu-se la postările din social media, investind bani în Facebook și/sau Instagram sau în campanii de influencer marketing, decât să analizeze ce modificări ar trebui să aducă site-ului afacerii lor sau să se gândească la piața online, care este condusă detașat de Google, atât prin anunțurile plătite, cât și prin rezultatele organice.

Nu ai nevoie de un site de care să știi doar tu și prietenii tăi, ci de o prezență online care să acționeze ca un vânzător excelent al produselor și serviciilor tale, disponibil 24/7. Potențialii clienți vor apela la tine în funcție de modul în care serviciul sau produsele tale sunt prezentate și de încrederea pe care le-o transmiți. Iată alte câteva motive pentru care site-ul web al afacerii tale este mai important decât o prezența creată pe orice platformă de social media:

  • Toate informațiile importante despre afacerea ta sunt mereu la vedere, ușor de găsit și de accesat. Toate lucrurile care îți evidențiază cel mai bine serviciile și produsele afacerii tale online ar trebui să fie într-un singur loc. Îți poți crea un site extrem de ușor de navigat, cu toate informațiile care contează, organizate intuitiv. Vizitatorii site-ului nu vor fi nevoiți să dea scroll domn, săse uite la un feed interminabil și să obosească în timp ce caută ceea ce îi interesează.
  • Un site propriu conferă încredere. Un site web bine pus la punct, cu informații actualizate și complete va oferi încredere, spre deosebire de o prezență solitară în rețelele de socializare, mai ales când nu există suficiente date depre companie, istoria ei, experiența sa șamd. Social media ajută enorm în câștigarea unei comunități de fani loiali, dar nu poate substitui niciodată un site web. Un site este dovada clară că afacerea este una serioasă, stabilă și de durată. Platformele de socializare trebuie gândite strict ca tactici de promovare online.
  • Prima impresie contează. Ai 8 secunde la dispoziție sau chiar mai puțin să-ți convingi vizitatorii că site-ul tău le merită atenția. Un site web va transmite cel mai bine personalitatea și specificul afacerii tale, deoarece controlezi atât ordinea informațiilor și modul în care sunt organizate, dar și tot ceea ce ține de design, în comparație cu o pagină creată pe o platformă de social media, unde opțiunile sunt prestabilite și limitate de un tipar.
  • Garanția vizibilității și a unei creșteri independente pe termen lung. Cu siguranță ai auzit de conturi de Facebook sau Instagram închise din diferite motive, pierdute sau furate. Când depinzi de rețelele de socializare pentru a-ți atrage clienți, nu ești în control. De fapt, ești la mâna diferitelor politici ale platformelor de social media, care îți pot da oricând planurile peste cap. Nu te baza pe faptul că foștii tăi clienți își vor aduce aminte de tine. Un utilizator de social media vede zilnic între 4.000-10.000 de anunțuri, iar atenția sa poate fi furată imediat de către un competitor direct sau orice altă afacere care încearcă să se promoveze.
  • Afli lucruri importante despre clienții tăi și audiența afacerii tale. Dacă pe rețele sociale poți vedea rata de angajament, aprecierile și alte câteva opțiuni minore, printr-un site web ți se deschide o perspectivă mult mai ofertantă către o analiză completă a clienților și a audienței tale. Aceste detalii le afli cu ajutorul unor instrumente gratuite, precum Google Analytics sau Search Console. Poți verifica oricând și pentru orice perioadă de timp: ce pagini au fost vizitate cel mai mult, de unde provine traficul online, care sunt paginile din site care atrag cele mai multe vizite, cât timp petrec vizitatorii pe site-ul tău, câte pagini au vizitat înainte să cumpere sau să trimită un formular de contact, ce cuvinte cheie i-au adus în site, dar și cuvintele cheie care au clasat site-ul tău în rezultatele organice Google. Poți folosi apoi toate aceste date pentru a-ți contura o strategie de marketing care să-ți ofere rezultate mai bune, cheltuind mai puțin.

De ce tip de site ai nevoie pentru afacerea ta online? 

Există două reguli: site-urile de prezentare trebuie dezvoltate pe o platformă de management de conținut specializată, iar magazinele online ar trebui construite pe platforme dedicate de ecommerce.

Indiferent dacă site-ul este construit pe WordPress, Shopify, OpenCart sau Magento, crearea unui conținut de calitate reprezintă o bază solidă prin care se poate crește pe termen lung, deoarece atrage vizitatori interesați și asigură credibilitate. Cea mai mare prejudecată este că utilizatorii de internet nu citesc sau nu parcurg conținutul de marketing, care poate fi sub formă vizuală, auditivă, text, video sau interactivă. În momentul în care un utilizator consideră că pagina web are un conținut de valoare, atunci există șanse foarte mari ca acesta să cumpere, să se aboneze la newsletter, să revină pentru a doua oară în site etc.

Alți factori importanți care contribuie la succesul unei afaceri online și/sau offline:

  • să fie indexat corespunzător de Google, adică să fie optimizat SEO pentru motoarele ce căutare și să poată fi găsit ușor de potențialii clienți. Cu cât ești mai sus pe prima pagină în rezultatele Google, cu atât ai mai multe șanse să ajungi la o audiență interesată, din ce în ce mai numeroasă;
  • să se încarce rapid și corect pe orice tip de dispozitiv;
  • să aibă un design plăcut și o structură intuitivă, în care toate detaliile necesare să poată fi găsite cu ușurință;
  • să ofere informații originale, corecte și complete, adică tot ceea ce un client are nevoie să citească, să vadă și să audă, înainte de a face o achiziție
  • să conțină fotografii de calitate și clipuri video reprezentative, care facilitează promovarea serviciilor și produselor tale;
  • conținutul să reflecte transparent serviciul sau produsul oferit.

Conținutul nu poate fi descoperit fără o strategie SEO eficientă, ceea ce include utilizarea cuvintelor-cheie relevante, analiza intenției de cumpărare, rețeaua delink-uri interne, optimizare tehnică SEO șamd. Din păcate, nicio strategie de SEO bazată exclusiv pe cumpărarea de link-uri pe site-uri externe, adică doar pe SEO OFF Page, nu va da rezultate, cât timp nu există suficient conținut relevant și de calitate în site. Printre beneficiile unei strategii inteligente de content marketing se numără și:

  • faptul că site-ul este descoperit mai ușor de clienții cu adevărat interesați;
  • obții o mai bună poziționare în clasamentul Google pentru cuvintele-cheie care contează, chiar pe prima pagină,
  • are loc o creștere organică (neplătită) a vizibilității site-ului tău, deoarece Google apreciază conținutul de calitate, care răspunde rapid la toate întrebările utilizatorilor, fără să fie nevoie de mai multe interogări succesive;
  • te bucuri de utilizatori mai mulțumiți și mai puține nemulțumiri post-achiziție,
  • îți crește profitul prin creșterea ratei de conversie

Cum te ajută strategia de marketing online pentru a-ți aduce clienți interesați?

Fiecare afacere de succes are în spate o strategie de marketing care a funcționat. Nu prea te poți face remarcat în mulțime dacă faci lucrurile după ureche.

În momentul în care clienții apelează la o agenție de marketing online, aceasta le poate oferi mai multe detalii esențiale despre competiție, despre numărul de căutări lunare, despre ceea ce-și dorește audiența etc. Instrumentele speciale pe care agențiile de marketing le folosesc, pot să ofere antreprenorilor o imagine mai clară asupra domeniului în care vor să activeze, să cunoască provocările industriei și să facă alegerile corecte.

Bugetul destinat campaniilor de marketing trebuie împărțit pe mai multe direcții, pentru că s-ar putea să fie nevoie de mai multe încercări, până se va descoperi cea mai potrivită metodă de promovare pentru afacerea ta online și/sau offline. În momentul în care știi ce-și doresc cu adevărat potențialii clienți, îți poți adapta serviciile sau îți poți prezenta mai bine produsul în funcție de cerere. Indiferent de domeniu, pentru a avea succes, trebuie să îți asculți clienții.

Este mai bine să-ți găsești nișa sau să copiezi o idee de afacere de succes? 

Descoperirea nișei este, probabil, cel mai important pas pentru dezvoltarea afacerii tale, întrucât, în momentul în care direcția potrivită a fost identificată, se va deschide un ocean de oportunități. Și nu este vorba doar despre crearea unui produs diferit, care să atragă atenția, ci și de servicii sau produse standard care s-au evidențiat printr-o strategie unică, fugind de aglomerație.

Companiile inovatoare, care sunt liderii mondiali în domenii unde toată lumea făcea lucrurile la fel, au reușit tocmai pentru că au avut viziunea potrivită și au oferit o alternativă mai atrăgătoare pentru nevoile clienților, folosind și o strategie de marketing foarte bine pusă la punct.

Ce greșeli trebuie să evite afacerile online la început de drum?

Chiar dacă din greșeli se învață, riscul mai multor alegeri eronate la început de drum poate fi fatal pentru succesul afacerii tale online. Iată câteva dintre acestea pe care este bine să le eviți:

  • Toată strategia ta de marketing online se bazează exclusiv pe social media și chiar pe o singură platformă de socializare. Clienții pot fi pe Facebook, Instagram sau pe alte rețele sociale, însă nu știi unde să îți orientezi eforturile, până când nu descoperi platforma de socializare unde audiența ta este cea mai dispusă să-ți achiziționeze produsele și serviciile.
  • Nu te ocupi deloc de site-ul tău web. Sunt o mulțime de afaceri online care au un site similar cu o broșură online învechită și de care nu se ocupă nimeni. La nivel mondial, există 63.000 de căutări pe secundă. Indiferent de domeniu, dacă ignori promovarea în Google, neplătită sau plătită, alegi să devii invizibil în fața unei mari mase de clienți interesați de produsele și serviciile tale.
  • Nu analizezi date esențiale precum: cine intră în site, de unde provin vizitele, care sunt paginile cu cele mai multe vizite sau produsele cu cea mai bună rată de conversie. Totul se măsoară în online, iar rezultatele se folosesc pentru a îmbunătăți performanța afacerii tale online.
  • Nu asculți părerea clienților tăi despre compania ta și produsele și serviciile oferite. Nu ai efectuat niciun sondaj până acum pentru a vedea ce nevoi au.
  • Uiți de coșurile abandonate;
  • Nu ești atent la imaginea transmisă, la părerile celorlalți despre afacerea ta. Nu răspunzi corespunzător recenziilor negative și nu te ocupi deloc de managementul reputației afacerii tale în mediul online. Un client nemulțumit poate deveni cel mai bun ambasador al brandului tău, câtă vreme realizează că părerea sa contează și vede că depui eforturi pentru a-i oferi ceea ce are nevoie.

De ce o afacere online are nevoie de o strategie de marketing eficientă? 

Foarte mulți antreprenori aflați la început de drum au impresia că marketingul este fie ceva opțional, fie un fel de formulă magică, ce ține foarte mult de creativitate, de noroc sau de curaj. Marketingul care dă rezultate este un întreg sistem bazat pe o strategie personalizată, ce conține diferite tactici și acțiuni de marketing care-și multiplică și-și potențează reciproc efectul.

Aceeași acțiune de marketing poate da rezultate de două, patru, șase sau de zece ori mai bune. Nu ai de unde să știi dacă profiți la maximum de banii și timpul investit în promovarea online, cât timp nu testezi ce funcționează cel mai bine pentru fiecare canal în parte și până nu ai încercat toate opțiunile pe care le ai la îndemână.

Indiferent dacă ești la început de drum, dacă simți că afacerea ta online nu este suficient de performantă sau ești interesat de potențialul afacerii tale, te putem ajuta! Scrie-ne pe office@peprimapagina.ro sau sună-ne la ☎️0755 430 685!

Pe Prima Pagina
Program: Luni-Vineri, 9:00-20:00
office[at]peprimapagina[.]ro
+40 755 430 685
©2022 PePrimaPagina - Toate drepturile rezervate. By Pixelarium