Când și de ce are nevoie afacerea ta de social media?

Social media nu este doar o componentă de dorit pentru orice afacere, ci una foarte necesară. Platformele de socializare sunt zilnic utilizate de milioane de oameni și încă reprezintă un potențial uriaș pentru creșterea oricărui business. Deși nu există o rețetă sigură și succesul se obține din ce în ce mai greu, social media facilitează tranzacțiile dintre branduri și consumatori, deoarece creează și întreține o experiență de cumpărare plăcută, lipsită de întreruperi, pe care clienții o adoră. În plus, ajută la creșterea vizibilității afacerii tale, iar o prezență constantă îi conferă o față umană business-ului tău, cu care publicul poate să rezoneze și de care poate să se atașeze.

Dacă până acum nu ai luat în serios social media, ar trebui să știi că peste 3 miliarde de oameni utilizează zilnic cel puțin una dintre platformele existente (Instagram, Youtube, TikTok, Facebook etc). Conectarea și prezența online nu îți asigură doar vizibilitate sporită, ci și un brand autentic, cu un public captivat de conținutul tău.

Mulți dintre cei care consumă social media pentru divertisment sunt expuși campaniilor de publicitate realizate pe platforma respectivă. E suficient ca cineva să facă o recenzie inteligentă pentru a determina o creștere exponențială de vânzări. Tot ce intră în sfera de “influențare” (ușor de blamat din cauza neînțelegerii extensiei creatorilor de conținut) generează rate mari de conversie. Mai mult decât atât, există utilizatori, clienți fideli, care urmăresc afacerile și sunt la curent cu tot ce mișcă în jurul lor.

Astfel că, platformele de socializare sunt astăzi un instrument important pentru marketingul online. Tendințele sunt însă dificil de urmărit și probabil că te-ai întrebat care este, de fapt, valoarea lor și ce impact au asupra businessurilor din întreaga lume. Cele mai importante opt platforme de social media în România în anul 2022, raportat la numărul de utilizatori, sunt:

  • Youtube – 13 300 000 (sursă: Youtube Romania)​, care este considerat rețea de socializare, deși este, de fapt, și un motor de căutare video;
  • Facebook – ​12 040 000 (sursă: Napoleoncat);
  • TikTok – 6 370 000 (sursă: TikTok)​;
  • Instagram – 5 053 000 (sursă: Napoleoncat);
  • LinkedIn – 3 200 000 (sursă: Napoleoncat);
  • Snapchat – 2 354 700 ( sursă: Datareportal)​;
  • Pinterest – 1 309 000 (​sursă: Datareportal);
  • Twitter – 668 000 (​sursă: Datareportal)​.

Sunt afaceri care și-au creat un întreg model de business pe Facebook sau Instagram, iar altele care ignoră complet rețele de socializare. În general, nu este recomandat să-ți sprijini afacerea pe un singur canal de marketing, așa cum nu este de dorit să ignori complet oportunitatea de a-ți atrage cumpărători interesați de serviciile și produsele tale prin orice sursă. Ca afacere, este obligatoriu să fii acolo unde-și petrece timpul publicul tău.

Cum să utilizezi social media pentru afacerea ta?

Fii autentic

Cât de interesați crezi că vor fi utilizatorii de prezența ta în social media dacă nu se diferențiază deloc de “zgomotul general” și nu transmite nimic? Internauții, în general, nu sunt interesați de companiile care publică postări insipide, fără personalitate sau care încearcă să copieze ceea ce văd la competiție.

Fiind înconjurați zilnic de sute de mesaje publicitare, utilizatorii și-au creat un sistem prin care-și blochează și își filtrează informațiile pe care le consideră necesare. A fi autentic înseamnă a nu te lăsa acaparat de regulile/tendințele, la care unii consideră că trebuie să adere doar de dragul imaginii. Împărtășește conținut util, care se potrivește afacerii și viziunii tale, fii onest cu utilizatorii tăi în comunicare și brandul tău va avea doar de câștigat.

Lasă personalitatea brandului tău să iasă la iveală! Cum sună vocea afacerii tale? Cum te reprezintă? În timp ce brandurile trebuie să fie politicoase și empatice cu publicul lor, este important și să găsească o voce unică și autentică. Descoperă tonul potrivit, indiferent dacă este casual, amuzant sau formal și prietenos. Până la urmă, și în spatele conturilor de business din social media, sunt oameni reali, cu emoții, păreri, vulnerabilități și dorințe.

Deși rigoarea este de multe ori necesară atunci când vine vorba despre planificare și strategie, dacă vrei să fii înțeles și căutat, alege să moderezi conținutul tău, fără să devină rigid. Evită platitudinile de orice fel și caută întotdeauna unicitatea, în detrimentul a ceea ce este în “trending”.

Construiește-ți brandul cu grijă 

Cele mai multe rețele de socializare au opțiuni gratuite pentru crearea paginilor de afaceri. Mai mult decât atât, pașii pe care trebuie să-i urmezi sunt organizați intuitiv și aproape oricine își poate crea un profil, dar acest lucru nu înseamnă că are și abilitatea de a transforma o prezență în social media într-una memorabilă. Nu întâmplător există specialiști în social media și unii care aleg să se specializeze doar în anumite rețele de socializare.

De asemenea, prezența ta în online nu trebuie să fie suprasaturată de postări. Alege întotdeauna să transmiți ceea ce contează, fără să devii redundant. Construiește-ți brandul astfel încât persoane reale să se poată identifica cu valorile promovate de tine. Utilizatorii sunt din ce în ce mai pricepuți în a depista lipsa de onestitate și infinit mai pretențioși cu privire la afacerile pe care le susțin. Înainte de a lua o decizie de cumpărare, îți vor verifica site-ul și prezența pe diferite rețelele de social media. Conținutul relevant, recenziile pozitive și comentariile de la clienții existenți le pot arăta că afacerea ta este de încredere.

Creează conținut captivant

Uneori, o postare aparent simplă, cum ar fi una care promovează o pereche de pantofi, de exemplu, poate primi mai multe aprecieri, comentarii și distribuiri. Utilizatori reali pot întreba diferite informații în comentarii și chiar să întrebe alți utilizatori dacă și-au primit comanda, cât a durat transportul, dacă mărimile și pozele corespund cu produsele reale etc.

Rețelele sociale facilitează o interacțiunea aproape instantanee, dar și construirea unei relații de durată cu potențialii clienți, iar toate aceste lucruri se întâmplă cu ajutorul conținutului.

Cum știi ce tip de conținut este apreciat de publicul tău? Foarte puține afaceri testează întâi la nivel micro diferite forme de conținut înainte de a promova variantele câștigătoare. În social media poți vedea modul în care răspund fanii tăi la schimbarea strategiei de comunicare, la diferite mesaje sau concepte vizuale. Știai că în spatele campaniei câștigătoare a lui Donald Trump au existat peste 162 de variante pentru o singură postare promovată ulterior? Ideea este să experimentezi cât mai multe variante de a-ți transmite mesajele, pentru a vedea ce anume funcționează cel mai bine, mai ales când ai în plan o campanie de promovare plătită în social media.

Dacă lucrezi cu o agenție de social media și/sau de marketing online, ar trebui să ai acces la calendarul de conținut și să soliciți ca măcar o dată pe lună să se testeze o nouă abordare, fie că este vorba despre un un nou tip de postare, un altfel de clip video, un banner diferit, un mesaj plin de umor, povestea reală a unui client ș.a.m.d. Doar astfel ai mai multe șanse să se genereze acel conținut care atrage mii de aprecieri și milioane de distribuiri gratuite, mai exact conținutul viral de marketing.

Marketingul viral nu este o sarcină ușoară, dar este aproape imposibil fără social media și fără o imagine clară despre dorințele și preferințele publicului tău. Rețelele sociale generează o cantitate imensă de date despre clienții tăi în timp real. Poți utiliza aceste informații pentru a lua decizii mai inteligente. Toate rețelele sociale oferă date demografice despre persoanele care interacționează cu conturile brandului tău. Acest lucru te poate ajuta să adaptezi și să personalizezi strategia de social media marketing pentru a comunica mai eficient cu potențialii cumpărători.

În plus, poți folosi social media ca sursă de inspirație sau te poți folosi de conținutul generat deja de utilizatorii tăi pentru a câștiga încrederea unor clienți noi. Important este să asculți mereu ce spun fanii tăi, ce spun urmăritorii competiției tale și care sunt nevoile acestora.

Chiar dacă există o presiune semnificativă, mai ales când vorbim despre creșterea audienței, nu trebuie să te grăbești să bifezi niște postări. Conținutul tău trebuie să fie actual, în acord cu valorile businessului, dar și divers. Dacă astăzi alegi să postezi pe feed, descriind maniera în care funcționează produsele sau serviciile tale, în ziua următoare, ia în considerare un video scurt sau chiar un sondaj de opinie, lucru ce va dinamiza interacțiunea cu fanii tăi. De asemenea, trebuie să știi că tot ce înseamnă conținut video este mai atrăgător pentru utilizatori: privește la maniera în care a evoluat social media, de la pozele simple, la cele dinamice (gif) și la clipurile video de scurtă durată.

Oferă asistență și suport clienților tăi

Oamenii se așteaptă ca reprezentanții brandurilor să fie disponibili în social media și să apeleze la conturile acestora ca la serviciul clienți. Aproximativ jumătate dintre utilizatori au pretenția la un răspuns în termen de cel mult trei ore. Dacă la început, o linie telefonică de contact era imperativă, acum cele mai folosite maniere de a vorbi cu publicul sunt chat-urile și asistența directă pe platformele de socializare. Asigură-te că brandul tău își creează o reputație bună în mediul online prin medierea discuțiilor și ascultarea nevoilor. .

Iată câteva recomandări general valabile:

  • Răspunde prompt la solicitări
  • Redirecționează discuții sensibile și încearcă să le rezolvi în mesaje private
  • Fii receptiv
  • Urmărește comentariile și reclamațiile clienților
  • Ascultă feedbackul primit și reacționează ca atare (nevoile clienților tăi trebuie să fie auzite)

Consolidează-ți poziția de lider

Pentru a deveni influent, trebuie să-ți consolidezi imaginea publică. Un profil coerent și solid din punct de vedere al informației va propulsa brandul tău pe poziția de expert. Actualizarea constantă a informațiilor legate de produsele și serviciile tale creează o bază fundamentală de încredere.

Ca să te poți afirma ca profesionist în domeniu trebuie să știi să răspunzi în mod onest și corect la orice întrebare, să oferi soluții problemelor semnalate de clienții tăi și să nu-ți fie frică să dezvălui problemele din domeniu. Dacă-ți înveți fanii cum să evite frustrările, le oferi informații utile, pe care le pot folosi oricând, acești vor deveni mult mai atenți la tot ceea ce le transmiți.

Liderului nu ii e frică să iasă din tipare și să abordeze cu delicatețe aspecte sensibile, are un răspuns pertinent la orice întrebare și își împarte cunoștințele cu toată lumea.

Câștigă loialitatea consumatorilor

Pandemia și toate evenimentele recente, care au semănat o stare generală de incertitudine, au determinat schimbări majore în ceea ce privește loialitatea față de branduri. Aceasta se poate separa în două categorii majore: funcțională sau emoțională. Loialitatea funcțională se bazează exclusiv pe cât de convenabil, eficient și la preț bun este un produs. Acest lucru vine cu propriile beneficii, cum ar fi recomandările și recenziile bune, dar clienții nu sunt loiali, în adevăratul sens al cuvântului.

Loialitatea emoțională înseamnă a iubi un brand ca întreg, nu doar un anumit produs. Este mai greu să rupi o legătură emoțională, decât să pierzi un client care este loial din punct de vedere funcțional. Loialitatea emoțională este, de asemenea, mai probabil să conducă la recenzii pozitive și susținere organică a mărcii pe rețelele sociale sau prin recomandările directe. Consumatorii își bazează deciziile pe recenziile produselor, iar ambasadorii pasionați ai mărcii contribuie la creșterea credibilității acesteia. Pe piața hibridă de astăzi, în evoluție rapidă, orice conexiune emoțională cu clienții actuali și potențiali valorează aur curat. Iar social media poate atrage acest tip de conexiune emoțională prin personalizare, relevanță și autenticitate.

Cea mai mare schimbare este că mesajele despre loialitatea față de branduri sunt din ce în ce mai mult generate de clienți. Rețelele sociale, recenziile și recomandările directe îți pot susține sau îți pot afecta în mod dramatic popularitatea afacerii tale. Ai grijă la ce transmiți, la context, la persoanele cu care te asociezi și la modul în care conținutul creat răspunde nevoilor clienților tăi.

Contribuie la creșterea vizibilității brandului tău în Google 

O poziție puternică în social media înseamnă un brand recunoscut și apreciat de consumatori. Google deține toate instrumentele necesare pentru a citi cum se raportează utilizatorii la afacerile existente pe piață și pune mare preț pe recenzii.

Conținutul din rețelele sociale îți poate ajuta brandul să devină mai vizibil în rezultatele organice, iar comunicarea în social media vine cu o mulțime de beneficii indirecte precum angajamentul utilizatorilor, trafic, recunoașterea mărcii, branding personal etc. Toate acestea pot susține eforturile SEO în mod indirect, deoarece semnalele sociale NU reprezintă un factor de clasare în Google, cu o singura excepție: YouTube.

Videoclipurile de pe YouTube sunt oferite ca rezultat în căutările Google. O pagină web cu un videoclip încorporat poate apărea în rezultatele motorului de căutare cu un link, o descriere și un videoclip, ceea ce poate atrage mult mai multă atenție asupra sa și poate obține mai multe clickuri de la cei care caută produsele și serviciile sale. Mai exact, o pagină cu un clip YouTube are cu 53% mai multe șanse să se poziționeze în fruntea clasamentului, iar rata sa de conversie este cu până la 140% mai bună.

În România, puține branduri folosesc YouTube la adevărata sa valoare, sărind peste etapele de optimizare ale prezenței proprii, ale clipurilor video și ale promovării eficiente pe acest canal atât de important.

Ai grijă de reputația brandului tău

Clienții tăi vorbesc deja despre tine pe rețelele sociale, indiferent dacă ești sau nu acolo pentru a răspunde. Dacă tu și echipa ta sunteți conectați, puteți citi postări sociale importante despre marca ta pentru a evidenția aspectele pozitive și pentru a aborda orice lucru negativ, înainte ca acesta să se transforme într-o problemă majoră.

De exemplu, dacă oamenii postează despre frustrarea lor față de o experiență proastă, trebuie să îndrepți rapid situația. Apar acuzații neadevărate despre afacerea ta? Asigură-te că prezinți adevărul într-un mod politicos și profesionist. Cineva te laudă? Fii recunoscător și atrage subtil atenția asupra recenziilor pozitive. Niciodată tăcerea nu este o opțiune atunci când vine vorba de răspunsul la situații neplăcute sau de criză.

Care sunt beneficiile social media? 

Aduce trafic interesat pe site

Postările și anunțurile din sociala media sunt o modalitate de a genera trafic interesat către site-ul tău. Partajarea de conținut de pe blogul sau site-ul tău pe canalele din social media reprezintă o modalitate foarte bună de a mai aduce gratuit vizitatori în site.

Atenție însă, pentru că rețelele de socializare reușesc să contribuie cu până la 10-15% din traficul neplătit al unui site optimizat, deoarece mulți utilizatori vor să-și petreacă în mod plăcut timpul și nu au în vedere o potențială achiziție, dar reprezintă o sursă complementară, care nu trebuie ignorată. În cazul în care există și campanii plătite, cantitatea și calitatea traficului pot să fie mult mai importante.

Poate reprezenta nou canal de vânzare

Consumatorii au raportat că tind să cheltuie cu 20% până la 40% mai mulți bani pentru mărcile cu care au interacționat pe rețelele sociale. Începând cu 2020, a avut loc o creștere considerabilă a comerțului social pe rețelele de socializare, utilizatorii făcând achiziții fără a-și părăsi conturile sociale.

Apariția magazinelor pe Facebook și Instagram a contribuit la stimularea acestui nou canal de vânzare. În 2021, Twitter a lansat inclusiv această funcție, iar TikTok i-a urmat exemplul, deși deocamdată TikTok Shopping este limitat geografic și funcționează doar în cazul magazinelor online dezvoltate pe platforma Shopify. Comerțul social este prezent și pe Etsy, Pinterest, WeChat etc, iar numărul acestor platforme va crește și mai mult în viitor.

Generează clienți potențiali (leads)

Un “lead” se referă la orice informații pe care le poți utiliza pentru a identifica pe cineva interesat de produsele sau serviciile tale precum nume, adresa de e-mail și telefon, până la detalii despre ocupație și date demografice.

Generarea de clienți potențiali din rețelele sociale poate aduce beneficii atât în cazul serviciilor de tip B2C, cât și B2B, deoarece te ajută să identifici publicul interesat de afacerea ta. Vei obține astfel detaliile necesară pentru a-l viza mai eficient cu conținut și oferte relevante, ca apoi să transformi clienții potențiali în clienți plătitori.

Permite afilierea cu creatorii de conținut

Nu mai este un secret faptul că unii consumatori iau în considerare opiniile celorlalți atunci când vor să facă o achiziție. Iată de ce, creatorii de conținut sau influencerii sunt atât de căutați astăzi în campaniile de marketing, deoarece vocea lor se face auzită de mii de oameni.

Deși uneori parteneriatul cu influenceri nu funcționează din cauza alegerilor greșite, a diferenței de viziuni, a faptului că nu există o comunicare coerentă și niște obiective clare, setate de la bun început, nu se poate contesta impactul pe care o campanie cu influencerul potrivit îl poate avea pentru afacerea ta.

În prezent, social media nu reprezintă un spațiu standard de dezvoltare, ci este mai degrabă un loc exploratoriu, în care poți experimenta. Rezultatele nu sunt întotdeauna vizibile ad-hoc, pentru că un anunț ar putea avea efect întârziat asupra consumatorului (de exemplu, la câteva zile după ce este expus la stimulul respectiv). Rețelele sociale au însă un efect important asupra deciziei de cumpărare.

Deși este dificil de urmărit și de cuantificat, prezența în social media reprezintă un instrument de marketing des utilizat în explorarea posibilităților de a-ți atrage clienți noi. Este important așadar, ca businessul tău să aibă vizibilitate online pe canalele de marketing unde se află clienții săi.

Cum deseori efortul investit în social media față de rezultatele obținute poate să dezamăgească, este bine să ai o echipă care să se concentreze doar pe acțiunile care aduc rezultate și își justifică costurile. Oricând ai nevoie de ajutor pentru a te diferenția în social media, poți apela la agenția de marketing online PePrimaPagină. Scrie-ne pe office@peprimapagina.ro și beneficiază gratuit de o analiză completă a prezenței tale online!

Pe Prima Pagina
Program: Luni-Vineri, 9:00-20:00
office[at]peprimapagina[.]ro
+40 755 430 685
©2024 PePrimaPagina - Toate drepturile rezervate. By Pixelarium