5 greșeli costisitoare de optimizare SEO și cum le poți evita

În cazul în care ai angajat o agenție SEO sau ai resurse interne care se ocupă de optimizarea site-ului tău, sunt anumite aspecte pe care trebuie să le controlezi, pentru a te asigura că lucrurile merg în direcția pe care ți-o dorești. Și nu este cazul să verifici toate detaliile, pentru că rolul unui manager sau al unui proprietar de afacere online nu este să știe tot ceea ce se întâmplă în spatele culiselor și să cunoască toate informațiile pe care le poate obține plătind un expert în domeniu, ci doar lucrurile importante, de ansamblu.

Indiferent de efortul și expertiza din spatele unei campanii SEO, rezultatele nu se văd imediat și nu poți evalua rapid dacă ceea ce faci sau ceea ce se face este sau nu corect. Mai mult decât atât, implementarea unei strategii SEO poate să fie semnificativă din punct de vedere buget pentru orice business, iar greșelile, în acest caz, te costă și timp, și bani.

Ce lucruri pe care le face sau nu le face agenția sau expertul SEO ar trebui să-mi trezească suspiciunea? Cum îmi pot da seama mai devreme dacă strategia de optimizare va da rezultatele pe care le aștept? La ce trebuie să mă uit și care sunt criteriile de performanță pe care trebuie să le iau mereu în calcul? Află ce trebuie să urmărești și care sunt greșelile care te pot costa scump, de la specialiștii SEO PePrimaPagina.ro :

1. Algoritmii Google sunt mai importanți decât audiența ta umană 

Primul semnal de alarmă este atunci când nu auzi în discuțiile preliminare, care pregătesc strategia din spatele campaniilor SEO, întrebări despre clienții și potențialii tăi clienți. Unul dintre principiile fundamentale ale oricărei strategii SEO care dă rezultate este să-ți înțelegi foarte publicul țintă. SEO reprezintă vocea clientului, mai ales că fiecare căutare din Google are o intenție clară în spate. Nimeni nu folosește motoarele de căutare fără un scop, mai ales că zona de “omorât timp” a fost preluată cu grație de către social media.

Consumatorii au din ce în ce mai puțină răbdare și se așteaptă la răspunsuri și soluții instantanee la întrebările lor. În timp ce datele istorice oferă în continuare informații excelente despre anumite tendințe care pot fi sezoniere, o strategie SEO trebuie să ia în calcul toate variabilele și să nu se limiteze doar la cuvinte-cheie cu un volum mare de căutări, care sunt foarte generale. Înainte de a-ți defini produsele și serviciile într-un anumit fel, este mai important să înțelegi ce cuvinte ar folosi clienții potențiali pentru a se referi la acestea.

De exemplu, căutarea “supă” are 2 400 de căutări lunare, dar mulți dintre utilizatori sunt interesați de rețetă, adică de ingrediente și modul de preparare. Cei care vor să comande, vor folosi mai degrabă cuvântul cheie “livrare supă”, iar cei care-și doresc ceva specific, pot căuta “supă cu pui de țară”, “supă minestrone” sau “supă Tom yum”. Cineva care este interesat să-și mențină silueta poate căuta “supă calorii” sau “supă macronutrienți”, iar un părinte “prima supă a bebelușului” sau “cum să-mi conving copilul să mănânce supă”.

Ținând cont cele de mai sus, strategia SEO a unui blogger și/sau vlogger culinar, va fi diferită de cea a unui magazin online de produse alimentare, a unui magazin cu produse BIO sau asiatice, a unui specialist în fitness, a unui restaurant cu prezență fizică, a unui restaurant doar cu livrare axat pe diete speciale, a unui psiholog sau a unui nutriționist pentru copii.

Chiar dacă toate aceste afaceri cu prezență online pot include în strategia lor cuvântul-cheie “supă”, modul în care este reorganizat conținutul și realizată optimizarea site-ului va fi complet diferită. Etapele procesului de optimizare SEO sunt aceleași, dar personalizarea este crucială dacă-ți dorești să te diferențiezi de concurență și să vinzi mai bine.

Iată și câteva întrebări pe care le poți adresa expertului sau agenției SEO care se ocupă de optimizarea site-ului tău:

  • Care sunt tendințele macro, de la an la an, ale pieței în care activez?
  • La ce concluzii ați ajuns în urma analizei datelor site-ului meu, în cazul în care există un istoric?
  • Ce competitor are cea mai mare vizibilitate și de ce?
  • Ce oportunități și nevoi neacoperite există în domeniul meu de activitate?
  • Ce modificări puteți aduce site-ului meu, astfel încât să fie optimizată și experiența utilizatorilor, dar și performanța din punct de vedere SEO?

2. Te concentrezi pe diferite tactici în loc să aplici o strategie SEO pe termen lung 

Mulți antreprenori din mediul online vor, pe bună dreptate, să încerce orice nouă tactică despre care aud că funcționează la alții, neavând niciodată răbdare să ducă până la capăt o strategie SEO pentru minimum 6-12 luni, ca să poată vedea rezultate cu adevărat solide.

Este o diferență majoră dintre tactici și strategie:

  • Strategia cuprinde o serie de tactici, de acțiuni care se susțin și își potențează reciproc efectul, pentru a atinge un obiectiv major, care-ți oferă un avantaj competitiv semnificativ.
  • Tacticile se referă la acțiunile propriu-zise care trebuie întreprinse pentru a realiza strategia.

De exemplu, o tactică care susține strategia SEO poate fi optimizarea canalului de YouTube sau creșterea vizibilității la nivel local. Strategia SEO le va cuprinde pe amândouă, dar și multe alte tactici care au ca scop creșterea vizibilității afacerii tale online în căutările organice de tip text, imagini, video, ș.a.m.d.

3. Indicatorii de performanță stabiliți sunt neclari sau irelevanți pentru obiectivele afacerii tale

În România, odată cu înflorirea unor afaceri care au obiect principal de activitate vânzarea de advertoriale plătite în diferite publicații, cu un preț stabilit în funcție de autoritatea domeniului (indicator Moz, care nu este luat în considerare de Google), s-a creat o adevărată obsesie pentru obținerea de cât mai multe link-uri externe sau backlink-uri. Obținerea de link-uri sau link building poate fi sau nu un indicator cheie de performanță util, în funcție de context.

Dacă un site obține într-un timp scurt 100 de link-uri noi de la câteva site-uri web care nu au legătură cu domeniul său de activitate și care sunt publicate pe pagini marcate cu (P), care nu atrag deloc utilizatori reali, numărul mare de link-uri nu este o victorie. Dimpotrivă, poate fi un indicator pentru ceea ce Google consideră a fi o schemă pentru obținerea de link-uri.

O strategie corectă SEO OFF Page ar trebui să includă link-uri contextuale, dintr-o varietate de surse și să nu se limiteze doar la această tactică, pentru că SEO OFF Page înseamnă mult mai mult. Numărul de backlink-uri nu este un factor de clasare în Google, dar relevanța și de calitatea domeniului de unde provin link-urile respective, da.

De asemenea, un site care are un conținut slab sau nu are o rețea optimizată de link-uri interne, nu va avea niciodată rezultate bune din punct de vedere SEO și vânzări, indiferent de cât de mult investește în link building.

Ce indicatori de performanță SEO ar trebui să urmăresc, în funcție de nevoile site-ului meu?

  • Traficul organic atras de site-ul sau magazinul tău online.
  • Clasarea în rezultatele Google pentru cuvintele cheie-relevante, care-ți pot aduce vânzări.
  • Vizibilitatea neplătită în căutările Google, pe care le poți urmări în timp real în raportul de performanță (impressions) din Google Search Console. Acesta arată cât de des este afișat site-ul tău în rezultatele Google pentru cuvintele cheie folosite de utilizatori.
  • Rata de click sau câte persoane - din câte văd site-ul în rezultate - aleg să dea click pe paginile sale.
  • Numărul de vizite generate de numele site-ului sau brandul afacerii tale. Dacă acesta este în creștere de la o lună la alta, înseamnă că ești pe drumul cel bun.
  • Rata de abandon, măcar pentru paginile importante ale site-ului tău din punct de vedere vânzări. Paginile de produs au o rată de abandon (bounce rate) mare? Este cazul să iei măsuri!
  • Durata medie a unei vizite pe site-ul tău. Cu cât petrece mai mult timp pe site, cu atât sporesc șansele unui utilizator să cumpere sau să trimită o cerere de ofertă.
  • Rata de conversie. Profitul este esențial pentru succesul afacerii tale. Dacă ești pe prima pagină în rezultatele Google, dar nu vinzi suficient, vizibilitatea pe care o ai nu este una de valoare pentru businessul tău.

4. Conținut plagiat și/sau de calitate îndoielnică

O altă capcană foarte des întâlnită în mediul online românesc este crearea de conținut de dragul conținutului, care nu are nicio legătură cu nevoile și dorințele publicului. Motoarele de căutare precum Google doresc să le ofere utilizatorilor cel mai bun conținut, în funcție de termenii de căutare folosiți. În timp ce copierea conținutului de la alții încă este o obișnuință, Google penalizează această abordare. Plagierea conținutului este văzută ca o practică de tip spam și din acest motiv, nu funcționează.

De asemenea, foarte des se creează articole de blog sau descrieri de servicii sau produse care nu vin cu nimic valoros pentru cititori și care sunt create doar de dragul includerii cuvintelor cheie. Scopul principal al oricărei forme de content marketing este să aducă informații valoroase, să convingă audiența că serviciile și produsele promovate reprezintă cea mai bună alegere, folosind în mod natural termenii de căutare potriviți.

La ce ar trebui să fiu atent este optimizat conținutul site-ului meu? 

  • Conținutul din site, de pe blog, dar și articolele publicate pe alte site-uri despre afacerea ta nu au greșeli de scriere și ortografie.
  • Informațiile sunt ușor de înțeles de către oricine și sunt prezentate într-un mod coerent și atractiv.
  • Repetarea (densitatea) cuvintelor-cheie nu este deranjantă.
  • Fiecare articol livrează ceea ce se promite în titlu și nu induce cititorii în eroare.
  • Conținutul oferă răspunsuri și are informații utile, cu exemple cu care clienții tăi pot relaționa.
  • Conține imagini, clipuri video, îndemnuri la acțiune, detalii corecte despre serviciile/produsele tale.

5. Ignori imbunătățirea experienței utilizatorilor în site și zona de SEO tehnic

Mulți proprietari de afaceri online nici nu vor să audă despre modificările tehnice în scopul îmbunătățirii performanței tehnice a site-ului, pentru că de obicei înseamnă multe ore de programare. Majoritatea are impresia că fie nu sunt necesare, fie că investiția nu se justifică și preferă să cheltuie mai mult în promovarea pe Facebook sau în Google Ads.

Din păcate, toate problemele tehnice nerezolvate pe care le are site-ul tău te costă mai mult decât crezi. În experiența noastră, am auditat sute de site-uri web cu pagini neindexate (care nu apar în rezultatele organice Google), cu probleme de redare pe mobil, cu timpi mari de încărcare, pagini cu diferite tipuri de erori sau orfane (fără link-uri interne), cu probleme de redirecționare. De cele mai multe ori, se cheltuie fără rezultate notabile bugete din ce în ce mai mari pe promovare plătită, iar antreprenorii nu știu ce probleme ascunde structura tehnică a site-ului și cât de mult le afectează veniturile. De exemplu, in cazul unui magazin online, am observat că pe un anumit tip de dispozitiv mobil, butonul de “cumpără” nu funcționa, iar pentru altul, că după implementarea modulului de produse similare, pe pagina de produs se suprapuneau imaginile cu textele.

Orice site, indiferent dacă este de prezentare sau magazin online, are o singură șansă să convingă un potențial client să cumpere sau să ceară o ofertă. Mai mult decât atât, Google penalizează viteza prea mare de încărcare și alte probleme ce țin de optimizarea tehnică a site-ului și nu clasează în rezultatele sale organice site-urile care nu iau în calcul recomandările sale. Dacă până acum câțiva ani consumatorii erau mai răbdători și competiția mai mică, în prezent astfel de greșeli sunt taxate imediat de utilizatori.

Sfaturi ușor de aplicat când vrei să-ți optimizezi performanța site-ului, indiferent de cunoștințele tale tehnice 

Verifică:

  • viteza de încărcare a site-ului tău pe Google PageSpeed Insights;
  • rapoartele din Google Search Console despre performanța tehnică a site-ului tău (rapoartele Index și Experience). Acestea îți oferă informații valoroase despre cum vede Google site-ul tău;
  • cum arată site-ul tău pe mobil, pe ambele sisteme de operare (iOS și Android), inclusiv paginile importante, paginile folosite în reclamele Google Ads, home page-ul, pagina de contact etc;
  • prin comparație site-urile competitorilor tăi. Cât de rapid se încarcă paginile, ce format au, modul în care este organizat conținutul, unde sunt așezate în pagină îndemnurile la acțiune, vizibilitatea ș.a.m.d.
  • cât de ușor găsește un utilizator informațiile necesare pe site-ul tău. Funcția de căutare în site merge cum trebuie? În cazul unui magazin online, categoriile sunt simple și ușor de navigat cu ajutorul filtrelor și a sortării în pagină? Poți să-ți rogi prietenii să intre pe site-ul tău și să încerce să caute un produs, fără ajutorul tău, pentru a le observa comportamentul în online.

Nu în ultimul rând, solicită un audit SEO tehnic expertului sau agenției SEO cu care colaborezi. De asemenea, pune întrebări și nu-ți fie rușine să intrebi în detaliu ce reprezintă fiecare criteriu analizat în audit și modul în care îți afectează performanța site-ului. Cu cât vei înțelege mai bine fiecare aspect, cu atât vei putea lua mai ușor deciziile corecte. Dacă bugetul tău este limitat, întreabă care sunt acțiunile prioritare și ce poți amâna din lista de recomandări, dar și dacă specialiștii SEO pe care i-ai ales te pot sprijini în verificarea implementărilor realizate de echipa de programatori.

Cum necesită timp și răbdare, dar și din frica de a pierde timp și de a irosi bani, multe afaceri online preferă să ignore complet domeniul și să se concentreze pe alte canale online și offline pentru a-și atrage clienți. Altele business-uri aleg să-și angajeze specialiști interni sau să contracteze servicii SEO, fără să verifice cu adevărat activitatea și evoluția site-ului.

Nu poți să ignori optimizarea SEO, deoarece este o parte indispensabilă a oricărei strategii de marketing online. Dar, este adevărat că reprezintă un domeniu vast, greu de înțeles și de evaluat. Din acest motiv, alege-ți o echipă care te poate ajuta să eviți greșelile costisitoare și care te sprijină în îndeplinirea obiectivelor tale!

Simți că site-ul tău nu este suficient de vizibil, de credibil sau de atractiv pentru a-i convinge pe potențialii clienți să cumpere? Vizitele neplătite sunt în scădere sau știi că este mult loc de mai bine? Te putem ajuta! Scrie-ne pe office@peprimapagina.ro sau Scrie-ne pe office@peprimapagina.ro sau sună-ne la ☎️0755430685 și beneficiezi de o evaluare gratuită a prezenței afacerii tale în online!

Pe Prima Pagina
Program: Luni-Vineri, 9:00-20:00
office[at]peprimapagina[.]ro
+40 755 430 685
©2024 PePrimaPagina - Toate drepturile rezervate. By Pixelarium